Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Säger inte att hans inte går för varmt, speciellt i load där den går på tok för varmt. Ville bara förtydliga så att inte TS sitter där och förgäves undrar varför hans idle temperatur är för hög även om han nu fixar load temperaturen.

Nja jag vet inte, jag förstår din poäng men 47 grader i idle (närmare 50 än 40) skulle få mig att reagera även om det blir bara 70 grader vid last.

Men ja, du har ju en poäng, idle ska kanske inte spela så stor roll

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Komihåg att detta va med överklock på 4.5, nu går jag inte över 75 vid last men datorn fryser ändå..

75 vid last är bra.

Nu har jag inte kollat igenom samtliga bilder du har postat, men en sak som är ganska vanligt på just S1150, P67 korten är ju att man överklockar minnena samtidigt.

Se till att minnena inte överklockas och kör i specifierad hastighet (det vanligaste är 1600mhz XMP profil), och testa igen.

Nästa steg blir att höja volten för att säkerställa att det inte är prollen som inte orkar med låga spänningar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

75 vid last är bra.

Nu har jag inte kollat igenom samtliga bilder du har postat, men en sak som är ganska vanligt på just S1150, P67 korten är ju att man överklockar minnena samtidigt.

Se till att minnena inte överklockas och kör i specifierad hastighet (det vanligaste är 1600mhz XMP profil), och testa igen.

Nästa steg blir att höja volten för att säkerställa att det inte är prollen som inte orkar med låga spänningar.

Jag har lagt ner överklockningen för tillfället, fick lite problem med att mitt spel(d3) började smålagga musiken börjar loopa och sedan frös allt, kunde röra mus och annat men jag vart tvungen att göra en omstart. Detta hände även efter jag återställt bios. Jag har nu rengjort hela datorn samt lagt ny pasta och ska kolla hur den funkar, körde ett intel burntest och den gick aldrig över 69C vilket den inte riktigt gjorde förut heller. Men jag kan inte riktigt komma på vad problemet kan vara än.

EDIT: Sökt runt lite på nätet men det verkar antigen vara Mobo, RAM eller en SSD som krånglat till det. Det jag är mest rädd för är att jag sumpat moderkortet när jag försökte överklocka. Datorn funkar utan att spela något men såfort jag kör igång D3 så börjar den smålagga och loopa musik, fortsätter jag spela fryser den tillslut.

EDIT2: Detta verkar bara hända när jag spelar ett spel, någon som har en idé?

Har en ny dator på ingång så behöver att denna fungerar tills dess att den nya har anlätt.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Skrivet av Fronix:

https://imgur.com/a/0Jd6o

Fick ta mobil bild då datorn frös igen med spel uppe

Att tillägga, jag har återställt bios och vill nu bara få datorn att funka igen

Skickades från m.sweclockers.com

inte satt för snålt ställd spänning?

vet att jag körde min 2500k i 4.4Ghz med 1.35V tycker 1.2V låter väldigt lågt då jag har för mig min i5a knappt klarade stock med under 1.27V

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Jag har lagt ner överklockningen för tillfället, fick lite problem med att mitt spel(d3) började smålagga musiken börjar loopa och sedan frös allt, kunde röra mus och annat men jag vart tvungen att göra en omstart. Detta hände även efter jag återställt bios. Jag har nu rengjort hela datorn samt lagt ny pasta och ska kolla hur den funkar, körde ett intel burntest och den gick aldrig över 69C vilket den inte riktigt gjorde förut heller. Men jag kan inte riktigt komma på vad problemet kan vara än.

EDIT: Sökt runt lite på nätet men det verkar antigen vara Mobo, RAM eller en SSD som krånglat till det. Det jag är mest rädd för är att jag sumpat moderkortet när jag försökte överklocka. Datorn funkar utan att spela något men såfort jag kör igång D3 så börjar den smålagga och loopa musik, fortsätter jag spela fryser den tillslut.

EDIT2: Detta verkar bara hända när jag spelar ett spel, någon som har en idé?

Har en ny dator på ingång så behöver att denna fungerar tills dess att den nya har anlätt.

Gamla ASUS-moderkort har en "auto-overclock" funktion. Denna kan (och gör antagligen) göra dåliga överklockningar, se till din manual ifall det finns en sådan funktion och stäng av den. Det kan vara att du måste resetta BIOS igen efter att funktion stängs av, eller en rensning av CMOS.

Testa som sagt att köra RAM på 1333 eller 1600mhz enligt specifikation och se om samma problem finns.

Undrar f.övr. om du har testat med omformatering?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Gamla ASUS-moderkort har en "auto-overclock" funktion. Denna kan (och gör antagligen) göra dåliga överklockningar, se till din manual ifall det finns en sådan funktion och stäng av den. Det kan vara att du måste resetta BIOS igen efter att funktion stängs av, eller en rensning av CMOS.

Testa som sagt att köra RAM på 1333 eller 1600mhz enligt specifikation och se om samma problem finns.

Undrar f.övr. om du har testat med omformatering?

Gjorde CMOS rensning och uppdaterade bios, vet inte om det löste problemet än. När allt fryser i windows ser jag dock att Systemavbrott processen tar upp all CPU kraft vilket (vad google sagt) tyder på drivrutiner som strular. Så jag kanske skramlade loss något problem när jag började med OC.

Kör med Voicemeeter Banana och alla dess drivrutiner så har nu inaktiverat dessa samt stängt av Bluetooth vilket va aktiverat. Ska testa nu och se om det löst sig. Även uppdaterat ljud m.m. så vi får se vad som händer.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Går det att överklocka en 2600 även fast den är låst ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av crutte96:

Går det att överklocka en 2600 även fast den är låst ?

Endast minimalt tyvärr, kanske till 4.0GHz eller strax över.
Detta för att man inte kan konfigurera en upplåst multiplikator i BIOS för att överklocka utan man måste överklocka BCLK (basklockan).
Detta medför att systemet blir mycket instabilare än överklockning gjord på en uppplåst CPU.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Okej verkar inte som bios uppdateringen gjorde någon skillnad, inte heller när jag avaktiverar voicemeeter ljud enheterna. Verkar dock vara när jag spelar och har någon form av ljud(musik, discord, ts) medan jag spelar, någon som har något tips?

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Gjorde CMOS rensning och uppdaterade bios, vet inte om det löste problemet än. När allt fryser i windows ser jag dock att Systemavbrott processen tar upp all CPU kraft vilket (vad google sagt) tyder på drivrutiner som strular. Så jag kanske skramlade loss något problem när jag började med OC.

Kör med Voicemeeter Banana och alla dess drivrutiner så har nu inaktiverat dessa samt stängt av Bluetooth vilket va aktiverat. Ska testa nu och se om det löst sig. Även uppdaterat ljud m.m. så vi får se vad som händer.

Nja, om problemet skulle vara drivrutiner eller asus auto-OC så kommer en cmos-rensning och uppdaterad bios inte hjälpa. Då måste du omformatera och stänga av auto-clock högst troligt, då jag redan gissar på att du har testat att uppdatera samtliga drivrutiner.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nja, om problemet skulle vara drivrutiner eller asus auto-OC så kommer en cmos-rensning och uppdaterad bios inte hjälpa. Då måste du omformatera och stänga av auto-clock högst troligt, då jag redan gissar på att du har testat att uppdatera samtliga drivrutiner.

Får nog börja om från början här och fråga vad som kan framkalla att allt fryser förutom windows och systemavbrott tar 100% av CPUn (tror jag, ser inte något efter att allt fryst). Just nu är CPUn på original klock med uppdaterat bios, har kört LetancyMon och fått lite spikes vilket tyder på antigen CPU throttle eller drivis problem.

Allt detta började efter jag klockade CPUn, vill försöka lösa det utan att omformatera så jag kanske får spela lite utan att behöva vänta på den nya datorn ^^

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Får nog börja om från början här och fråga vad som kan framkalla att allt fryser förutom windows och systemavbrott tar 100% av CPUn (tror jag, ser inte något efter att allt fryst). Just nu är CPUn på original klock med uppdaterat bios, har kört LetancyMon och fått lite spikes vilket tyder på antigen CPU throttle eller drivis problem.

Allt detta började efter jag klockade CPUn, vill försöka lösa det utan att omformatera så jag kanske får spela lite utan att behöva vänta på den nya datorn ^^

Mycket kan göra sånt

Hur ser det ut med minnena? Har du lagt dem på specifierad hastighet?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av crutte96:

Går det att överklocka en 2600 även fast den är låst ?

Skrivet av Sisyfos:

Endast minimalt tyvärr, kanske till 4.0GHz eller strax över.
Detta för att man inte kan konfigurera en upplåst multiplikator i BIOS för att överklocka utan man måste överklocka BCLK (basklockan).
Detta medför att systemet blir mycket instabilare än överklockning gjord på en uppplåst CPU.

Både ja och nej.

Om du kan låna vännens 2500k/2600k eller annan upplåst CPU, så kan du.
Har själv överklockat en låst 3770 (ej k) till 4.2Ghz med min 2600k (inte BLCK, utan den är 100 fortfarande)
Samma knep fungerar vad jag vet med haswell och en pentium AE... så en låst 4770 eller 4670 tex kan du OC:a med hjälp av den billiga upplåsta CPUn.

Det man gör är att använda den upplåsta till att sätta multipeln, sen skiftar du CPU och kör. (och rör inte mutipplen igen bara, utan spara BIOS som den är).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Mycket kan göra sånt

Hur ser det ut med minnena? Har du lagt dem på specifierad hastighet?

Dom körs på 1333 just nu i auto enligt BIOS (värt att tillägga att de har körts på 1333 hela tiden)

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Dom körs på 1333 just nu i auto enligt BIOS (värt att tillägga att de har körts på 1333 hela tiden)

Om de körs i Auto så känns det relativt troligt att datorn har försökt överklocka dessa också. Sätt dem manuellt till 1333/1600 beroende på spec och testa att köra något.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Om de körs i Auto så känns det relativt troligt att datorn har försökt överklocka dessa också. Sätt dem manuellt till 1333/1600 beroende på spec och testa att köra något.

Satte dem på 1600 samma problem, satte 1333 även samma problem. La på +0.005 på offset blev lite bättre, fick fortfarande små hack på ljud och frys i spelet testade att öka till 0.010 då frös det igen efter en stund. Så vet inte om ajg hittat felet eller om jag bara hade tur.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Satte dem på 1600 samma problem, satte 1333 även samma problem. La på +0.005 på offset blev lite bättre, fick fortfarande små hack på ljud och frys i spelet testade att öka till 0.010 då frös det igen efter en stund. Så vet inte om ajg hittat felet eller om jag bara hade tur.

Skulle vara en omformatering som gäller nu, eftersom det känns som att det mesta andra är redan testat.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Skulle vara en omformatering som gäller nu, eftersom det känns som att det mesta andra är redan testat.

Av någon anledning hade jag glömt bort att jag köpte nya minnen då jag även köpt nya till min server så jag trodde de som satt i endast var 1600mhz men tydligen är det Corsair Vengance 1866. Fråga mig inte hur jag gjorde det misstaget men det hände. Ändrade klocken till 1866 på minnerna och nu verkar det fungera hyffsat, tror något minne kan vara joxxat men få ta och testa det efter nya burken rullar och jag formaterat om denna.

Tack för all hjälp, har lärt mig en hel del även om inget gick som det skulle =D

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ